"Vimpleri vimplera"

Idag har pyssel-Hanna kommit tillbaka från jul dvalan! Jag har tagit tag i mitt "vimpleri" igen efter ett kort juluppehåll. Jag älskar vimplar och skulle kunna ha dem överallt, det är så fint med de fina färgerna och mönstren och pryder så fint en kal vägg, ett fönster, en uteplats och även ute i trädgården :) Jag sökte massor på nätet innan Daisy hade fötts för jag ville ha till hennes rum, men jag hittade inte det jag ville ha- så jag började sy egna istället.
Jag har gjort 5-6 stycken än bara, fast jag har givit bort alla utom en. Det blev en perfekt julklapp till Tommys tre syskonbarn, med deras namn på och allt. Så nu har jag börjat igen och tänker göra ett litet lager av enskilda vimplar som jag kan sammanfoga efter beställning, om folk vill ha en speciell mönster kombination tänkte jag.
Alla tyger jag syr med kommer från Ankaret i Långviksmon och vissa är riktigt, riktigt fina. Det finns nämligen en tygfabrik i Långviksmon som syr upp gardiner och dyl. till företag runt om i landet och har fullt av superfina tyger, och då brukar de skänka de överblivna stuvbitarna till Ankaret :D Så ibland hittar man Frösö Handtryck och liknande, och en gång även en Josef Frank!! DÅ blev jag sjukt nöjd kan jag säga.
Vissa tyger jag använder kommer från gamla överkast eller någon gardin men de allra flesta är stuvbitar, Ankaret har ett stort utbud på tyg som förnyas hela tiden, värt en titt för den som är intresserad av sådant.
De grå/svart/gula tyget jag håller på med här är ett Frösö Handtryck, superfint verkligen. Den här vimpeln blir nog snygg, lite annorlunda än de förut som varit mer retro inspirerade. Fast nog tycker jag att det här skulle kunna vara lite influenser från Stig Lindbergs "Fruktlåda" t.ex?
Här skymtar ju förresten en bit av mitt pysselrum som jag ställde i ordning i samma veva som jag började med vimplarna. Så otroligt skönt att ha ett ställe där man kan vräka fram hur mycket grejer som helst utan att behöva städa upp efter sig ;)
Härligt att lasta in alla pyssliga saker man har i ett rum. I jul har hela golvet varit helt överbelamrat av diverse inslagningsprylar; sidenband och rosetter, papper, tyger och kartonger, och ingen har blivit störd av stöket :)
Det är superenkelt att göra vimplar. Man bara hittar tyg man vill använda, klipper ut två exakt lika stora bitar, nålar ihop rätan mot varann, syr med raksömm runt de längsta kanterna, vänder allt ut och in, nålar fast alla vimplar på ett kantband som man då viker över så de ligger på båda sidorna om toppen på vimpeln och sedan syr raksömm efter hela bandet.  :) Easy pancake!
Och så här fint blir det :) Nu har jag också sytt fast bokstäver på den här, det är lite klurigare men det blir en trevlig och personlig present som mottagaren troligtvis har kvar (och uppe) länge.
Två som jag gjorde i början när jag inte riktigt visste vad jag höll på med :) Jag hade ju trots allt inte sytt alls sen syslöjden i högstadiet så det vart lite knackligt, men efter några stycken så fattar man ju faktiskt hur man ska bete sig :)

Kommentarer
Postat av: Ida Jerrevik

Åh Hanna vad jag blir avis på att du har ett eget pysselrum. Jag vill också haaaa! Tänk om man bara kunde hitta ett hus, då minsann! :) Fint med vimplar. Jag är ju väldigt förtjust i dem också! Kram!

2011-01-07 @ 19:41:04
URL: http://idaj.blogg.se/
Postat av: Hanna

å men Ida, vi får ta och hitta ett hus åt er! Helst här i Bergomstrakten förstås ;) Ett pysselrum måste du ju faktiskt få dig. Jag ska hålla ögonen öppna ^^

2011-01-08 @ 23:20:31
Postat av: Ida igen

Jaa, håll ögonen öppna! Vem vet vart vi hamnar.. Jag vill ju så småning om tillbaka hem till Ö-vik såatte..... :)

2011-01-09 @ 18:08:28
Postat av: Lena Jonsson

Vilken pysslig tjej du verkar vara Hanna.... Allt är roligt när man har barn att pyssla till och för. Blir så uppskattat och av den uppskattningen blir man så GLAD.

Ses// Lena

2011-01-10 @ 13:56:55
Postat av: Hanna

Ja Lena det är verkligen kul att få pyssla för/till någon annan, och även om Daisy kanske inte kan visa så mycket uppskattning just nu så tror jag att hon kommer gilla sina vimplar när hon blir lite äldre :)

2011-01-10 @ 15:54:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0